Zveme vás do projekčního dómu s multimediálním projektem Totalita

Projekt při příležitosti 30.výročí Sametové revoluce představuje moderní formou základní znaky totalitního komunistického režimu. Silné emoce provázejí po celou dobu nejenom mladé lidi, ale i návštěvníky, kteří totalitní režim zažili na vlastní kůži. 

Uvnitř speciálního projekčního dómu, který má podobu obřího nafukovacího černého balónu, návštěvníci za pomoci moderních technologií na vlastní kůži zažijí atmosféru předlistopadového režimu.

Cílem je ukázat zejména nejmladší generaci, jak komunistický režim v Československu skutečně vypadal, popisuje Lukáš Nádvorník ze společnosti Media Park, která celý projekt zaštiťuje.

Každý návštěvník projekčního dómu se na dvacet minut ocitne uprostřed reálií komunistického Československa. Do děje ho vtáhne 3D projekce na kopuli kombinovaná s videomappingem. Emocionální zážitek pak vhodně doplní fakta prezentovaná na informačních panelech. Odborným garantem projektu je přední český historik a odborník na komunistický režim Petr Blažek z Ústavu pro studium totalitních režimů. TOTALITA budí zájem veřejnosti, projekční dóm se stal velkou atrakcí zatím ve všech městech a zaznamenal na všech místech i mimořádnou mediální odezvu. Celkem projekt navštívilo v Českých Budějovicích, Brně a Plzni na 60.000 návštěvníků.

Podstatnou část návštěvníků tvoří žáci a studenti. Učitelé ze základních a středních škol mají o návštěvu instalace velký zájem. Podle nich je tady konečně projekt, který nabízí studentům přitažlivou formou a skrze emoce popis totalitního režimu. Přes 80 % vyučujících hodnotí projekt pro své žáky jako přínosný a inovativní. (Zdroj dotazníkové šetření Media Park) Studenti odcházejí z projekce plni dojmů, pocitů a emocí, a nevěřícně kroutí hlavami. Tak to opravdu bylo? Atmosféra v projekčním sále je opravdu totalitní a ponurá, znějí budovatelské písně, střelba připomíná rok 1968, do atmosféry zasahují živí „esenbáci“, kteří dotvářejí atmosféru svou arogancí, hlasitým projevem a zákazy všeho druhu.

Řada sociologických výzkumů ukazuje, že značná část mladé generace nemá historické znalosti o komunistickém režimu, jeho totalitní podstatě a klíčových událostech přelomového roku 1989.

Tímto projektem bychom chtěli tuto situaci alespoň částečně změnit a zprostředkovat především žákům a studentům atmosféru tohoto období, říká pražská radní Hana Kordová Marvanová, která pražské akci udělila záštitu.

Její kolega a náměstek pražského primátora Petr Hlubuček ji doplňuje:

Uvědomujeme si, že v mnoha případech bývá ve školách výuka moderních a soudobých dějin kvůli pazourku upozaděna. Přitom je to ta nejdůležitější část historie pro pochopení současného světa. Tohle je skvělý projekt, který populární formou přibližuje veřejnosti naši totalitní minulost.

Instalace bude v jižní části parku na Karlově náměstí přístupná veřejnosti zdarma každý den v týdnu od 11.do 17.listopadu od 8.30 do 20 hodin, ve všední dny budou časy 8.30-15.30 vyhrazeny základním a středním školám, které si mohou rezervovat vstup prostřednictvím online rezervačního systému na www.totalitnistat.cz . Za první den spuštění registrace přijal systém na 3.500 rezervací ze základních a středních škol.

Tak významný okamžik českých dějin, jako je 17. listopad 1989, je potřeba si neustále připomínat. Proto vítáme i nové projekty, které se prostřednictvím moderní technologie snaží mladou generaci v tomto ohledu vzdělávat, dodal Jaroslav Šolc, místostarosta MČ Praha 2, která je spolupořadatelem akce a na jejímž území se akce koná.

Projekt TOTALITA Multimediální průvodce Československem 1948–1989 vznikl pod záštitou předsedy Senátu Parlamentu ČR Jaroslava Kubery, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Platformy evropské paměti a svědomí. Záštitu poskytli i radní hlavního města Praha Hana Kordová Marvanová a Vít Šimral.

Generálním partnerem je skupina PPF, partnery projektu jsou Hlavní město Praha a Městská část Praha 2. Projekt dále podpořili Pražská energetika, Prague City Tourism, Pražské služby, Pražské vodovody a kanalizace a Technologie hlavního města Prahy. Mediální partnerem akce je Hitrádio City 93,7 FM.